poniedziałek, 5 listopada 2012

Zaduszne Dziady

W liceum miałam taki okres kiedy "oceniałam" ludzi względem tego czy podobali im się "Chłopi" Reymonta czy też uważali, że była to strasznie nudna lektura. Oczywiście nie była to kategoryczna ocena, miałam i mam "niechłopowych" znajomych, ale jeśli ktoś darzył tę lekturę sympatią to miał u mnie dużego plusa. Do tej pory zdarza mi się zapytać kogoś o "Chłopów";) Oczywiście przeczytałam wszystkie części, a poszukiwania wsi w książkach nie skończyły się tylko na lekturach*. Ta sesja jest pokłosiem moich fascynacji. Chciałam też nawiązać do zapomnianej tradycji Dziadów, przyćmionej dziś przez nieszczęsne Halloween.


Fot.S.

Płaszczyk - Mamy (sh)
Spódnice - sh
Szal - sh
Kozaki - Reserved


Eng. All Souls' Day tradition of Dziady
When I were in high school, I had time when I "judged" people on whether they liked the book "The Peasants" writen by W.Reymont or whether they found it terribly boring. Of course, it was not a categorical opinion, I had and I have friends who didn't like this book, but until now, I happen to ask people about "Peasants";) Getting threw all four parts of this book didn't end my passion for reading about the countryside*. This session is the aftermath of this fascination. I also want to refer to the forgotten slavic tradition od Dziady, eclipsed nowdays by Halloween, which I don't approve.

Coat - my Mum's (sh); Skirts - sh; Shawl - sh; Boots - Reserved


*Moim ostatnim powieściowym odkryciem jest "Kamień na kamieniu" Wiesława Myśliwskiego
** Ostatnio słucham tego utworu i całej płyty Stalker kilka razy na dzień, jest idealna na pochmurną jesień!

19 komentarzy:

  1. Rozbroiłaś mnie, jesteś niesamowita!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo klimatyczne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ślicznie wyglądasz. Chciałam jednak powiedzieć, że w polskiej kulturze to dzień zaduszny wyparł Dziady jesienne, i właśnie z powodu zastąpienia święta pogańskiego obchodzony jest w tym akurat czasie.
    Pozdrawiam, M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, chyba zrobiłam zbyt duży skrót myślowy. Masz rację, że Zaduszki wyparły kiedyś Dziady ale w ciągu ostatnich kilku lat i na te nasze Zaduszkowe tradycje pcha się Halloween. Wprawdzie nie jest to ten sam dzień, ale myślę, że wiele dzieciaków w szkole zamiast myśleć o spotkaniach z rodziną i rysować na w ramach którejś z lekcji groby czy znicze (teraz to wydaje mi się abstrakcyjne, ale cała moja klasa chyba w 2 klasie podstawówki miała rysować groby i znicze;) pewnie ekscytuje się na przebrania Halloween'owe. Sama idea spotkania się z przyjaciółmi czy sąsiadami w czasie okołozaduszkowym mi się podoba, ale jestem bardzo przeciwna kopiowaniu żywcem czegoś zupełnie obcego dla naszej kultury. Dlatego pomysł na nawiązanie do tych naszych pogańskich Dziadów i stąd też mój skrót myślowy: jeśli jest ochota na spotkania, ucztowanie i powiedzmy zabawę to nikt nie pomyśli o ogniskach Dziadowych tylko myśli się o przebierankach i chodzeniu po domach za cukierkami. W tej kategorii Halloween wyparło Dziady.

      Ufff.... mam nadzieję, że udało Ci się mój wywód zrozumieć:)

      Usuń
  4. Jezus Maria ale zdjecia o.O O bosze kocham Cię za nie jeszcze bardziej:)Popadam właśnie w tępy zachwyt nad Toba (z resztą nie pierwszy raz;) ).

    I mnie znielubisz, bo ja 'Chłopów' nie lubiałam bardzo, ale miłością ogromną darzę od podstawówki 'Dziady', które w całości cytować mogę obudzona w środku nocy:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eeej nie jestem taką radykalistką!:P Na pewno Cię nie znielubię;D

      Usuń
  5. piękne zdjęcia! świetny klimat!

    OdpowiedzUsuń
  6. Mm..świetne zdjęcia! Mają w sobie artystyczną duszę!
    :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem zachwycona zdjęciami i zestawem, który dla Ciebie jest wręcz stworzony. Piękna Guślarka :)
    Nie wiem, czy mnie polubisz, czy nie, bo "do Chłopów" mam stosunek mieszany, a z "Dziadów" uważam tylko część II (polski romantyzm mesjanistyczny irytuje mnie strasznie). Ale tradycję pogańską cenie i popieram, co nie znaczy, że nie lubię pobawić się motywami halloweenowymi. Uważam, że jest miejsce na jedno i drugie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polubię, polubię;) Jak już napisałam, miałam i mam "niechłopowych" przyjaciół. Swoją drogą, jeśli nie miało się wydania Chłopów z przypisami pod tekstem to trudno byłoby czasem zrozumieć o co tam chodzi, może dlatego tyle osób się zraziło do tej lektury;)

      Usuń
  8. Cieszę się, że ta "ludowa" sesja Wam się spodobała:D Dziękuję wszystkim za komentarze:))

    OdpowiedzUsuń
  9. Co za nietypowy rodzaj oceniania ludzi! Naprawdę. Ja ogólnie oceniam przez pryzmat książek. Jak ktoś lubi - to ma u mnie plusa. Nie narzucam kontentego tytułu, tym bardziej "Chłopów". :) Ale też to tylko taki tam plusik, a nie całościowa ocena.

    Sesja bardzo klimatyczna. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja oczywiście żartowałam z tym ocenianiem ludzi!:P Faktycznie się pytałam, ale bardziej w kwestii wspólnych tematów;)

      Usuń
  10. Odpowiedzi
    1. Dziękuję, serce rośnie po tak miłych słowach:D

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...